aşık bir adam sissoylu elantris kafes
"Dünyada sadece tek bir şey kötü yürekli bir insana karşı durabilir. O da başka bir insandır.
Ayıbımızda yatar şerefimiz. Sadece bizim ruhumuz, kötülüğe açık olan ruhumuz, onu yenmeye muktedirdir.

― Ursula K. Le Guin, En Uzak Sahil
shadow

Krizalitler - John Wyndham

Ağustos 28, 2016
Krizalitler, sadece bir bilimkurgu kitabının ötesinde bir eser olmayı başarmış o harika kitaplardan biri. John Wyndham ise bana bilimkurguyu sevdirmiş bir yazar. Daha önce birkaç kere tanışma çalışmamız olmuştu bu tür ile fakat yıldızlarımız bir türlü barışamamıştı. Yalnız bu sefer yazar bu kadar akıcı bir dille karşıma çıkınca da hem kitabı sevdim hem de tereddüt etmeden hemen arkasından yazarın bir başka bilimkurgu kitabı olan Triffidlerin Günü'ne başladım ve bir solukta onu da bitirdim. Şimdi yeni kitaplarını sabırsızlıkla bekliyorum.

Krizalitler bize muhtemelen bir 3. Dünya savaşı sonrasını anlatıyor. Nükleer bir saldırı sonucu aşırı radyasyona uğramış bir dünya. Neredeyse her şey mutasyona uğramış. Sürekli bir değişim içinde. Sakat doğumlar ise bir hayli fazla. Fakat bu dünya için 'sakatlık' 'sapkınlık' demek. "Tanrı'nın yarattığı suret bellidir ve onun dışında yaratılan her şey Şeytan işidir." düşüncesini benimsemiş bir topluluk var. "Tanrı'nın yarattığı kusursuzdur, Şeytanınkiler ise kusurlu. Taklitlerinde mutlaka bir kusur vardır, mutlaka. "

Kitap kurgu yönünden zaman zaman ufak tatminsizlikler yaşatsa da alt metinleri okumaktan büyük keyif aldım ben. İşlemiş olduğu o yobazlık ve sürekli bir değişim halinde olan dünyaya ayak uyduramayan, eskide, gericilikte ısrar eden toplumun işlenişi güzeldi. Keza değişime ayak uyduramayıp normalleşmeye çalışan toplum baskısına dayanamayıp kendisini belki de daha mutsuz olacağını bile bile bir kalıba sığdırmaya çalışan karakteri okumakta öyle.

Keşke kurgu yönünden de bir tık daha fazla bir şeyler verebilseydi okuyucuya dedim ara ara ama yine de başarısız bir kitap değil. Kesinlikle. Zaten çok akıcı. Başından hiç kalkmadan okursanız bi' 3 saate rahatlıkla bitirebilirsiniz. Kitabı bilimkurgu türüne giriş yapmayı düşünenlere gönül rahatlığı ile önerebilirim. Çünkü benim başlangıcım Krizalitler ile olmuş gibi. Keyifle ve rahatlıkla okuduğum için de önerebiliyorum. Hatta dilerseniz yazarın diğer kitabı, Triffidlerin Günü ile de başlayabilirsiniz okumaya. Krizalitler'in işlenişi nasılsa Triffidlerin Günü'de aynı. Belki bir parça daha bile güzel olabilir. :)

Çeviri için Niran Elçi'ye de teşekkür etmek istiyorum. Çevirilerini tereddüt etmeden alırım zaten ve yine hayal kırıklığına uğratmadı. Akıcılığı çok güzel korumuş. Çok iyi yansıtmış bize. Kitabın baskı kalitesi de çok güzel. DeliDolu baştan sona harika bir iş çıkarmış.

Ve dilerseniz kitabı almadan önce biraz tadımlık okumak, bir de kendi ön fikrinizi edinmek için konunun devamına ön okuma eklenmiştir. Bu bana yetmedi ben daha fazla tanımak istiyorum diyorsanız da DeliDolu tarafından hazırlanmış web sitesini ziyaret edebilirsiniz.

Keyifli okumalar. :)

Bilimkurgunun altın çağı olarak kabul edilen dönemin önemli yazarlarından John Wyndham’ın Krizalitler adlı romanı, birkaç bin yıl sonrasının dünyasında geçen bir hikâye anlatıyor. Waknuk, yıllar önce yaşanan bir nükleer savaş sonrası hâlâ ayakta kalabilmiş bir toplumdur. Savaş çok uzun bir zaman önce yaşanmış olsa da radyasyonun etkileri hâlâ ciddi biçimde bu toplum üzerinde etkilidir. Halk ise bu dönemi çok az hatırlayabilmektedir.

İnançların farklılaştığı bu yeni toplumda artık normal olmayan her türlü fiziki mutasyon felaket habercisi olarak kabul edilmektedir. Toplumdaki yarı mutant insanlar farklılıklarının farkında değildirler. Bazı gençler ise gizli bir biçimde bazı telepatik güçler geliştirerek “anormalliğe” yeni bir boyut kazandırırlar. Bu sırları açığa çıkınca gençler hayatta kalabilmek için kaçarlar. Bu kaçış sürecinde ise onları çok çeşitli maceralar beklemektedir. Hem kendi dünyalarının geçmişleriyle ilgili büyük sırları keşfedecekler hem de yeni bir uygarlıkla tanışacaklardır.

Krizalitler nükleer felaket sonrası dünyada geçen bir genetik mutasyon hikâyesi ve tahammülsüz insanların ırklarının saflığını korumak için ne kadar ileri gidebileceklerini ele alıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BLOG DESIGN BY KRİSTALKİTAP